Elementy oprogramowania

15619815425_362a22bb50Jak pewnie zauważyłeś, częstym tematem na moim blogu jest ogólnie pojęta tematyka IT w kontekście praw autorskich. Tak jak Ci już kiedyś pisałem, wynika to w dużej części z tego, że znaczna część mojej praktyki jest związana z tym zagadnieniem.

Jedna rzecz, od której każdy prawnik mający styczność z oprogramowaniem musi pamiętać, to fakt, że oprogramowanie składa się z określonych elementów, z których nie każdy podlega ochronie przez prawo autorskiej. Poniżej znajdziesz opis tych elementów, większość z nich będzie osobno analizowana w tym również, jeśli chodzi o prawa autorskie.

Analizę rozpocząć należy od warstwy tekstowej ? najpierw powstaje algorytm. To jest baza, która jest następnie przetwarzana na kod źródłowy i maszynowy. To algorytm właśnie (lub algorytmy) oddaje tok myślowy i proces tworzenia oprogramowania.

Kod źródłowy jest natomiast zapisem algorytmu w języku programowania (wysokiego poziomu lub w języku asemblera), i jako taki jest nieczytelny dla komputera. Dopiero język maszynowy powstający na skutek tłumaczenia kodów źródłowych lub asemblerowych może być odczytany przez komputer. Jest on zapisywany w języku tzw. niskiego poziomu. Taki język jest już odczytywany przez komputer, nie ma jednak możliwości odczytania go przez człowieka (śmiało więc można go przekazywać drugiej stronie :) . Tu jest dużo argumentów przeciw uznaniu ochrony prawno-autorskiej kodu wynikowego, ponieważ jest on tworzony przez maszynę automatycznie i jest zapisywany w pamięci komputera. Stąd też ochrony w tym zakresie powinniśmy poszukiwać poza prawem autorskim (patenty, ochrona w zakresie umów nienazwanych).

Warstwa tekstowa oprogramowania to nie wszystko. Jak wiadomo najważniejsze dla odbiorcy jest to, co widzi i to jak mu się pracuje na danym oprogramowaniu. Te elementy wchodzą już w zakres warstwy niezwiązanej z tekstem. To jest wszystko to, co widzimy i na czym pracujemy (popularnie nazywa się tą warstwę ?look ?n feel?). Ustalenia czy, a jeśli tak to, które elementy z tej warstwy podlegają ochronie autorskiej wymaga każdorazowej analizy. Spośród elementów tej warstwy można wymienić: interfejsy, skróty klawiszowe, funkcjonalności, warstwę graficzną.

To tyle tytułem ?rozkładu jazdy? w zakresie struktury oprogramowania J. Odpocznij w długi weekend, zbierz siły i od nowego miesiąca zapraszam na lekturę wpisów dedykowanych poszczególnym elementom oprogramowania.

Photo Credit: ethnosax via Compfight cc

Skomentuj!