W poprzednim wpisie pisałem o tym, że proces powstawania oprogramowania na zamówienie (lub dostosowanie już istniejącego) jest wieloetapowy, co siłą rzeczy znajduje swoje odzwierciedlenie w umowach regulujących te kwestie.
Niniejszy wpis ma za zadanie pokazać Ci jak wyglądają poszczególne etapy, ze szczególnym uwzględnieniem określenia wymagań użytkownika.
Informatycy cykle życia oprogramowania określają następująco:
- Określenie wymagań użytkownika,
- Wytworzenie oprogramowania,
- Wdrożenie,
- Eksploatacja,
- Serwis
Jest to tym samym rozkład jazdy dla każdego projektu IT.
Jak widzisz, etapem wyjściowym jest określenie wymagań użytkownika. Ma to sens. Najpierw, bowiem należy zidentyfikować potrzeby klienta, a więc: jaki jest cel powstania oprogramowania, jakie ma ono spełniać zadania, jak ma być używane (prostota obsługi, interfejs, szybkość działania), oraz w końcu zapewnić zgodność z innym oprogramowaniem działającym już u klienta (system operacyjny, inne oprogramowanie współpracujące).
Oprogramowanie, tak jak większość rzeczy, nie może funkcjonować w próżni. Dlatego też następnie przeprowadzane jest tzw. studium wykonalności, tj. ustala się i uwzględnia aspekty organizacyjne klienta, ludzkie, ekonomiczne i wiele innych.
Efektem powyższych działań jest utworzenie dokumentu – specyfikacji wymagań użytkownika. Dokument ten ma fundamentalne znaczenie w dalszych pracach, on zawiera wszystkie założenia, uwarunkowania i szczegóły. To jest, bowiem ten wzór do osiągnięcia, którego firma IT dąży, wykonując zlecenie.
Niestety często zdarza się tak, że w toku prac, po stronie klienta pojawiają się nowe pomysły i kwestie, które nie były pierwotnie brane pod uwagę.
Praktyka wtedy jest dwojaka: albo strony starają się udokumentować te nowe ustalenia w jakiejś formie, (co niestety, prędzej aniżeli później „rozjedzie” nam się z całą resztą), albo też, i to jest wzór do którego powinno się dążyć, należy powtórzyć w niezbędnym zakresie etap 1 opisany powyżej i to dla dobra obu stron.
Niestety, jak to często w życiu bywa, problemem są pieniądze. Musisz, bowiem pamiętać, że prace firmy IT opisane wyżej, czyli określenie wymagań użytkownika, jest odpłatne, co jest zrozumiałe, bo angażuje zasoby tak czasu jak i pracowników wykonawcy. A nikt nie chce płacić dwa razy za (teoretycznie) to samo, nawet jak konieczność poniesienia tego kosztu jeszcze raz leży po stronie klienta.
Ok wstęp, zatem mamy za nami.
W kolejnym wpisie opiszę Ci kolejne zagadnienie, które często jest przyczyną wielu konfliktów przy projektach związanych z oprogramowaniem, tj wybór konkretnej metodyki pracy firmy IT, co ma bardzo duże znaczenie na wiele istotnych kwestii, w tym zasady ustalania wynagrodzenia.
Photo Credit: Arenamontanus via Compfight cc
a jak laikowi trudno opisać czego chce w sposób techniczny to można językiem potocznym?