Robert Ratajczak

adwokat

Adwokat specjalizujący się w zagadnieniach własności intelektualnej, ze szczególnym uwzględnieniem praw autorskich oraz międzynarodowej ochrony własności intelektualnej.
[Więcej >>>]

Skontaktuj się

Prawa autorskie w grach komputerowych

Robert Ratajczak11 czerwca 2015Komentarze (0)

Z pewnością słyszałeś o niesłychanym sukcesie biznesowym gry komputerowej Wiedźmin III Dziki Gon  ang. The Witcher III – Wild Hunt (przyznam szczerze że polski tytuł jest chyba nie do końca trafiony i rozmija się ze swoim angielskim odpowiednikiem). Wiedźmin 3 to produkt polskiego studia CD Projekt RED. Gra, która jest kontynuacją serii wydawanej od ładnych kilku lat. To gra, która okazała się niesłychanym sukcesem, zanim jeszcze trafiła na przysłowiowe półki sklepowe (1,5 mln opłaconych pre-orderów, szacowana sprzedaż na poziomie 5-7 mln kopii). Dzięki tej produkcji CD Projekt RED trafia do pierwszej ligi deweloperów i wydawców, obok takich graczy na rynku jak m.in. Rockstar (Grand Theft Auto), Blizzard (World of Warcraft), Bethesda (Fallout, Wolfenstein) czy Valve (Half-Life), tj. do kategorii AAA.

Myślę, że to dobry moment na to by w serii wpisów przybliżyć Ci jak gra komputerowa ma się do prawa autorskiego, co jest przedmiotem ochrony, a co nie, kto jest podmiotem praw autorskich i jak wygląda proces tworzenia dzieła, które w finalnej wersji przyćmiewa niektóre produkcje filmowe.

Zacznijmy od początku.

By łatwiej, w toku serii wpisów, poruszać się w zagadnieniach poszczególnych elementów gry komputerowej, dziś przedstawię Ci jak, co do zasady, powstaje gra komputerowa. Tutaj od razu uwaga na wstępie – sam proces tworzenia gry komputerowej, rozumiany jako podejmowanie określonych czynności, według z góry ustalonego porządku, nie będzie podlegał ochronie prawnoautorskiej.

Wszystko, w sferze formalnej, zaczyna się od ustaleń projektantów i scenarzystów nt. tematyki gry, jej środowisku, rodzaju (FPS, RPG etc), fabuły, gameplay’u. Efektem tych ustaleń jest tzw. koncepcja gry, czyli materializacja wszystkich ww. założeń. Często w koncepcji ustalane też są elementy techniczne takie jak interfejs, założenia marketingowe, target w zakresie rynku.

Następnie powstaje scenariusz, gdzie ujmuje się pomysły i idee dotyczące gry.

Po akceptacji scenariusza, rozpoczynają się kolejne etapy produkcji:

  1. przygotowanie oprawy wizualnej gry,
  2. przygotowanie silnika gry,
  3. przygotowanie oprawy dźwiękowej,
  4. przygotowanie technik typu motion capture/performance capture/blue box,
  5. projektowanie poziomów,
  6. projektowanie AI,

Nad całością czuwają reżyserzy. Po zakończeniu projektu, następują tzw. betatesty. Usuwanie błędów zauważonych po wydaniu gry następuje w formie łat czyli tzw. patchy. W kolejnych wpisach opiszę Ci z większymi szczegółami poszczególne etapy produkcji wymienione wyżej, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii praw autorskich.

Poniżej jeszcze garść suchych faktów nt. Wiedźmina:

  1. koszt produkcji: ok. 100 mln zł,
  2. prace nad tytułem trwały ok 3 lata,
  3. przy produkcji zaangażowano ok. 250 osób,
  4. kapitalizacja spółki CD Projekt: 2,2 mld zł (!!!)
  5. prognozowane plany sprzedażowe tylko w roku 2015: 5-7 mln kopii,
  6. tytuł najbardziej oczekiwanej gry rok 2015 na świecie.

Warto o tym pisać i być dumnym z pracy CD Projekt RED, bo również w ten sposób nasz kraj jest reklamowany na świecie 🙂

Photo Credit: emmastory via Compfight cc

Poprzedni wpis:

Następny wpis: